lördag 1 juni 2013

Döden döden

Vi låg i sängen och läste ur min gamla "Barnens versbok", en gulnad pocket från 1986. Favoriter är Lingonben, Nu går jag ut sa lille Per och en del roliga rimramsor. Den är knappt illustrerad men en teckning fångade Oscars intresse och han bad mig läsa den versen. Okej sa jag lite tveksamt och började sjunga: I en sal på lasarettet där de vita sängar står, låg en liten bröstsjuk flicka blek och tärd med lockigt hår...

Den levererar ju ett sorgligt öde sådär tragiskt som bara gamla skillingtryck kan göra. När sången var slut funderade jag på om kanske slutet ändå inte gick förbi en 4-åring.

-Döde hon? kom det blixtsnabbt från 4-åringen som kramade mig om armen och såg sorgsen ut.
Näe, dimhöljt var budskapet inte.

Oscar har noterat att pappa fått lite gråa hår, och det är ju ett säkert tecken på att man håller på att bli gammal. Gammal och sjuk pappa, resten har han räknat ut själv. Flera gånger den här månaden har jag fått försäkra Oscar om att pappa inte är döende.

7 kommentarer:

  1. Lilla vännen, inte konstigt om han tror det. Jobbigt!

    SvaraRadera
  2. Uff, da! Du får henvise til det HVITE håret -- way past grey!! -- og forklare at bestemor fremdeles er i live. Det er håp for far!

    SvaraRadera
  3. Pluppisen då. Det ska tydligen inte vara lätt att vara människa. Liten som stor.

    SvaraRadera
  4. Vi har nu enats om definitionen hundra år = döende. När man är hundra får det nog anses okej att säga att man närmar sig slutet (oavsett hårfärg). Det blev för stora frågor och för stora sorger att brottas med annars.

    SvaraRadera
  5. Smickrande att han är ledsen i varje fall... Min 4åring konstaterade att hans pappa börjar bli gammal och tillade att "när man blir gammal så dör man, mamma, kan du välja en bättre pappa då?" Jag förklarade att pappa inte är SÅ gammal OCH att jag faktiskt tycker om den pappa jag redan valt till dem!

    SvaraRadera
  6. Smickrande att han är ledsen i varje fall... Min 4åring konstaterade att hans pappa börjar bli gammal och tillade att "när man blir gammal så dör man, mamma, kan du välja en bättre pappa då?" Jag förklarade att pappa inte är SÅ gammal OCH att jag faktiskt tycker om den pappa jag redan valt till dem!

    SvaraRadera
  7. Hej Beatrice,

    Det var kanske inte JÄTTEroligt för pappa, men ja skrattar gott! Vilken klassiker!

    SvaraRadera