onsdag 14 september 2011

Inventering.

Det är dags att förnya våra försäkringar, och den här gången vill jag göra det grundligt. Som förälder känner jag ett ansvar för att ha alla papper i ordning om något skulle hända med mig eller Tobias. Försäkringar, begravningsönskemål, arvslotter, bodelningsjuridik m.m. är inget annat än standardiserad administration och kan skötas innan tragedier inträffar. Av ren omtanke om kvarlevande familj.

Skulle något inträffa vill vi att det ska finnas tid att ta hand om människorna, inte bara ägodelar och papper. Så pass mycket realist tillåter jag mig vara även om jag hoppas att de aldrig kommer behöva användas.

Först ut är ägodelsinventering inför försäkring. När jag ändå listar och värderar tror jag att jag gör en not om vilka saker som är arvegods och bör fördelas inom familjen, eller sparas till Oscars framtid i händelse av... ja, ni vet, sånt man inte ens vill tänka på.

Här är en artikel som ska få hjälpa mig på traven: Home Inventory: A Hedge Against Distaster.
Tack Bente för tipset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar