onsdag 31 augusti 2011

Ledsen

Varje gång någon av mina amerikanska kontakter skriver en statusuppdatering på Facebook med en fråga relaterad till barnuppfostran handlar en stor andel av kommentarerna från deras amerikanska vänner om helt fruktansvärda förslag:

iskalla duschar om de kissar på sig (som bestraffning), slå dem om de försöker peta in något i elkontakten, lås in dem på deras rum om de inte vill sova middag eller ha vilostund, och nu senast var majoriteten för att man smiskade "lätt" därför att små barn inte förstår något annat.

Det här satte verkligen en sordin på morgonen.

Nej, det handlar inte om att barn inte behöver gränser, det handlar om synen på barn. Det gör mig ledsen.

Amerikanare i synnerhet är lite för glada i att sätta etiketten "light" på saker man inte borde. Som om de blev okej då. Coca Cola Light, Cheesecake Light, Spanking Light.

2 kommentarer:

  1. Oj!!! Vad ledsen jag blir över att läsa ditt inlägg idag... Det är helt obegripligt för mig att man skulle välja att tortera sitt barn bara för att det kissar på sig, eller som du skriver, låsa in en liten person!
    Självklar har vi som föräldrar och vuxna ett ansvar att hjälpa och styra våra barn rätt i livet. Det är ofta jobbigt att vara en uppfostrande förälder, och jag tror att vi alla ångrar handlingar vi gjort och lovar för oss själva att bli bättre i morgon...
    Jag tror också att det är jobbigt att vara ett växande och utvecklande barn!
    Jag tror att det är viktigt att behandla våra barn med respekt för dem de är. Att tänka på att de är egna personer med känslor, tankar och viljor. De är beroende av oss vuxna och måste ofta lyda årder från oss som faktiskt inte alltid vet bäst.
    För kanske är det så att barnet inte är redo att sluta med blöjan när vi föräldrar bestämmer att det är dags! Ger det mig då rätt att bestraffa mitt barnet som kissar på sig???
    Jag tragglade i några år och gjorde upprepade försök för att få min stora son att sluta med blöja. I början av sommaren gick han till slut med på att ta bort blöjan, 3 1/2 år gammal. Han har sedan dess kissat på sig en handfull gånger och kissat i sängen två gånger. Inget tvång, ingen bestraffning... Själv skäms jag över att jag redan när han var två år tvingade ner honom på pottan och lät honom kissa i byxan flera ggr för jag trodde att det var så han skulle lära sig.
    Tack för du fortsätter att dela med dig av dina tankar och bra inlägg i bloggen!

    SvaraRadera
  2. I think that kids are too young to know what is right. they may not even know the phrase that you are using. I think it is hard trying to get them to do some things, but you have to let them have fun & explore. all American's are HUGE on light...it is everywhere...anyways I agree with you Linda! just let the kids go and figure things out on their own and then explain to them what that is, or what is does, or why did that happen, etc

    SvaraRadera