tisdag 16 augusti 2011

Endast Sverige svenska kräftor har

kraftkalas660
Jag minns min första kräfta. Det var så gott men knepigt att få till. Jag var med till lillebrors kompis sommarstuga i Stockholms skärgård och vi fick massvis med färska hallon till efterrätt. Jag hittade en liten liten vit larv i ett av dem och undrade hur många såna jag redan ätit. Sedan klättrade vi upp i körsbärsträdet efter middagen och åt lite bara för att vi inte kunde låta bli. I en stuga bäddades vi ner i våningssängar och tack och lov var alla tre inte så förtjusta i spökhistorier, men däremot pruttskämt så vi fnissade oss till sömns. Utanför fönstret till barnens sovstuga fanns en stor måne glänsandes över bryggan och havet. Jag kände mig som jag var mitt i en av Astrid Lindgrens böcker och jag tyckte det var som en underbar dröm alltihop.

Bild av Thomas Karlsson från SvD där Jens Linder dukat upp ett bord som gör att jag längtar till den där augustiidyllen men allra mest till kräftkalas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar